16.09.2015

 

לפי המילון, בּוֹידֶעם (או בּוֹיְדֶם) הוא תא קטן תחת התקרה המשמש לאחסון חפצים.

המילה בוידעם פירושה ביידיש עלית גג. מקור המילה מגרמנית והיא שיבוש וקיצור של dachboden (מילולית: רצפת [עליית] הגג). לעתים הוא נקרא גם אינטרסול מהמילה בצרפתית entresol (פרוש מילולי: בין הקומות, או קומת ביניים).

הבוידעם (והתחליפים למיניהם בבתי המגורים המודרניים) מיועד לאכסון חפצים שלא נעשה בהם שימש יומיומי, בין היתר תמונות ישנות המתקמטות בתוך קופסאות נעליים.

בדרך כלל לא זוכרים מה אוכסן שם ומדי פעם, כשיש צורך לחפש משהו או לעשות סדר, מגלים שם "אוצר".

זה מה שקרה לאדיר מרין שמצא כמות גדולה של תצלומים מהקיבוץ, הוא לא זוכר איך הם הגיעו לידיו ואינו יודע מי צילם אותם ומתי.

אדיר העביר את התצלומים לארכיון הקיבוץ ואנו מציגים כאן חלק מהם.

•••

הרחבת הדירות בשכונת 48 יחידות דיור (ראה מפה בהמשך).

בתחילת הדרך (ראה התצוגה "כל ההתחלות קשות") החברים התגוררו בצריפים. בהמשך נבנו מבנים חד-קומתיים של 4 יחידות דיור בנות חדר אחד כל יחידה. לאחר מכן נבנו מבנים חד-קומתיים של 4 יחידות דיור בנות חדר וחצי כל יחידה, שכללו שירותים ו"מטבחון" (כיור קטן עם כמה סנטימטרים של שיש, מתאים להכנת שתיה חמה). לבסוף נבנו מבנים חד-קומתיים של 4 יחידות דיור בנות 2 חדרים כל יחידה (סלון וחדר שינה), שגם כללו שירותים ו"מטבחון".

ככל שהלכה והתפתחה הבניה, החברים עברו למגורים משופרים יותר, כשסדר המעבר נקבע לפי הוותק של החבר. עבור רוב החברים הוותיקים, דירת שני החדרים הייתה התחנה האחרונה. בסה"כ נבנו 12 מבנים כאלה המהווים 48 דירות. לימים, קיבלה השכונה את השם "48 יחידות דיור".

הדירות היו קטנות ולא סיפקו את כל הצרכים למרות שפעולות כגון בישול, אכילה, כביסה וכדומה היו משותפות והתקיימו במבנים ציבוריים, כמו כן לינת הילדים היתה משותפת בבתי הילדים.  בשלב מסוים הוחלט להרחיבן ולבצע שינויים פנימיים.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

הרחבת "דו-קומתי ישן" (ראה מפה בהמשך).

כשגדלה אוכלוסיית הקיבוץ נבנתה שכונת מבנים דו-קומתיים של 4 יחידות דיור בנות שני חדרים כל יחידה (סלון וחדר שינה), מטבחון כולל פינת אוכל קטנה, שירותים ומרפסת.

בהמשך, נבנתה שכונה נוספת של מבנים דו-קומתיים של 4 יחידות דיור, שונים במקצת מבחינה ארכיטקטונית וללא מרפסת. כשנבנתה שכונה זו, קיבלו המבנים הדו-קומתיים הקודמים את השם "דו-קומתי ישן".

לאחר המעבר של הילדים מהלינה המשותפת (בבתי הילדים) ללינה המשפחתית (בבית ההורים) ולאחר שנבנתה השכונה ללינה משפחתית (ראה בהמשך), הורחבו היחידות שבקומת הקרקע במבנים המכונים "דו-קומתי ישן" והותאמו ללינת הילדים.

.
.
.
.
.
.
.
.

בניית שכונה ללינה משפחתית (ראה מפה בהמשך).

לאחר המעבר של הילדים מהלינה המשותפת (בבתי הילדים) ללינה המשפחתית (בבית ההורים), נבנתה שכונת מבנים דו-קומתיים של 3 יחידות דיור (שתי יחידות בקומת הקרקע ויחידה אחת בקומה העליונה), מותאמות ללינת הילדים. השכונה נבנתה במתחם בו היו הצריפים, חדר האוכל והמטבח הישנים (ראה התצוגה "חדר האוכל").

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

"קוביות" (ראה מפה בהמשך).

שכונה של מבנים טרומיים שנבנתה עבור בני הקיבוץ (נערים בשנים אחרונות של התיכון, חיילים בשירות ולאחר השחרור).

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

בניית החממה (ראה מפה בהמשך).

ראה התצוגה "גלגולו של מבנה".

.
.
.
.

הרחבת בית הצרפתים (ראה מפה בהמשך).

ראה התצוגה "גלגולו של מבנה".

.
.
.
.
.
.
מפת שטח
מפת שטח

sadranלמבואה

 

 

 

 

 

 

∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴