08.05.2020

סינמה פרדיסו 2

 

שנת המצווה בקיבוצים היא מסורת רבת שנים.

אם היית ילד בקיבוץ, בכל הקשור לבר המצווה לא הייתה שום משמעות להיותך בן או בת, וגם תאריך הלידה הפרטי שלך ממש לא היה רלוונטי לעניין האירוע.

בקיבוץ בחן במשך השנים, קבוצת הילדים שהגיעה לכיתה ז' ביצעה משימות שונות במהלך כל השנה, חלקן קבוצתיות וחלקן אישיות, כשכל משימה מטרתה לזמן התנסות חדשה ומיוחדת שנוגעת לערכים שונים.

האירוע המרכזי התרחש בקיץ של אותה שנה – ההצגה הקבוצתית. הילדים העבירו לילות שלמים בשינון המערכונים והשירים לקראת המופע שכל הקיבוץ ציפה לו.

במרוצת הזמן התחלף בימוי ההצגה בין מספר חברות קיבוץ ולידן היה ארי פרשטנד, שיחד עם במאית ההצגה יצר סרט שהיה חלק מהארוע.

MVI_2317
.

ארי פרשטנד (בעבר חבר קיבוץ בחן וכיום חבר קיבוץ יקום) עסק בבחן, בנוסף לעבודתו, בצילום סרטים ובעריכתם. מצויד במסרטת פילם סופר 8, הוא תיעד את חיי קיבוץ בחן ויחד עם שותפים אחרים יצר סרטים שהוקרנו באירועים שונים בקיבוץ. הסרטים היו אילמים ובזמן הקרנתם, קריין הקריא טקסט מלווה.

 

 

במקרה של סרטי בר-מצווה, נושא הקול פעל אחרת. לאחר שצולם הסרט האילם והוא היה ערוך ומוכן להקרנה, הילדים הוקלטו תוך כדי צפיה בסרט על מנת לסנכרן את הקול עם התמונה. בערב האירוע הוקרן הסרט האילם ובמקביל הושמעה הקלטת פס הקול. הסרט האחרון המוצג כאן, משנת 1988, צולם עם מסרטה שגם הקליטה קול.

הסרטים השונים יוצרים תיעוד מעניין של תקופה וחיים. הם נמצאים בארכיון הקיבוץ ובחלוף הזמן הצבעים דהו, הפילם צבר לכלוך ועובש.  ארי רצה שיצירתו תהיה גם ברשותו ולאחרונה הוא שאל את הסרטים מהארכיון והמיר אותם עבורו למדיה דיגיטלית. במקרים בהם סליל הקול נשמר בארכיון, הוצמד פס הקול לתמונות בזמן ההמרה. בנדיבות לבו, כאשר ארי החזיר את הסרטים לארכיון, הוא מסר גם עותק דיגיטלי מכל הסרטים.

אנו מציגים כאן שמונה סרטי בר מצווה וסרט אחד של סיום כתה א'.  לכל קבוצה חינוכית היה שם והוא מופיע בשם הסרט. במקרים בהם אותו שם מופיע בשני סרטים, מדובר בקבוצה חינוכית דו-גילית וכל תת-קבוצה (בוגרים וצעירים) חגגה בר מצווה בהגיעה לכיתה ז'.

 

sadranלמבואה

sadranסינמה פרדיסו

 

∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴∴